Praca zdalna – definicja
Data publikacji 7 września 2022
W dobie koronawirusa COVID-19 zaczęła funkcjonować praca zdalna. Wcześniej pracodawca, ani pracownik nie pomyślałby, że praca zdalna może być efektywna i w stu procentach świadczona z domu. Natomiast część z nas nadal trudzi się z pytaniem co to jest praca zdalna? Jakie są jej zalety? Czy jest ona opłacalna dla pracodawcy?
Praca zdalna – definicja
Definicja pracy zdalnej po raz pierwszy pojawiła się w polskim systemie prawnym wraz z wejściem w życie Ustawy z dnia 2 marca 2020 roku o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, czyli tzw. tarczy antykryzysowej. Na podstawie art. 3 ust. 1 przytoczonego aktu pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie, przez czas oznaczony, pracy określonej w umowie o pracę, poza miejscem jej stałego wykonywania – czyli pracy zdalnej.
Warto podkreślić, że wykonywanie pracy zdalnej może zostać zlecone, przez pracodawcę, jeśli umiejętności oraz możliwości techniczne i lokalowe do wykonywania pracy pracownik ma zapewnione. Stanowisko pracy powinno przede wszystkim odpowiadać wymaganiom BHP, natomiast pracodawca zobligowany jest do zapewniania niezbędnych narzędzi pracownikowi.
Praca zdalna, a telepraca
Telepraca została unormowana w art. 67(5)- 67(17) Kodeksu Pracy. Definicja telepracy określana jest jako regularne wykonywanie pracy poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną. W praktyce praca zdalna również najczęściej jest realizowana przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, co czyni ją podobną do telepracy.
Co ważne, telepraca wykonywana jest regularnie. Praca zdalna, z kolei incydentalnie, w razie pojawienia się potrzeby. Ponadto, prawa i obowiązki pracodawcy i pracownika w ramach telepracy są bardziej, na tą chwilę, sformalizowane.
Znacząca różnicą w uregulowaniach dotyczących telepracy i pracy zdalnej jest to, że tylko i wyłącznie w przypadku telepracy pracownik może skorzystać z ochrony przed wypowiedzeniem umowy o pracę w razie braku jego zgody na zmianę warunków wykonywania pracy na telepracę w trakcie zatrudnienia. Zgodnie bowiem z art. 67(9) Kodeksu Pracy brak takowej zgody nie może stanowić przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie przez pracodawcę umowy o pracę. Niestety, takiego przywileju został pozbawiony pracownik wykonujący pracę w ramach pracy zdalnej.
Plusy pracy zdalnej
Jako podstawową zaletę pracy zdalnej należy wskazać dużą redukcję kosztów, ponoszących przez pracodawcę w związku z utrzymaniem stanowiska pracy w miejscu pracy.
Z kolei, dla pracownika największą zaletą pracy zdalnej będzie redukcja czasu poświęcanego poza domem. Pracownik zaoszczędzi bowiem ogrom czasu poświęcanego na dojazd do pracy. Pracownik taki, również zaoszczędzi na kosztach dojazdów – jest to szczególnie duży plus dla osób, które mieszkają daleko od swojego miejsca pracy.