liderzyrynku.pl

Blog tematyczny o biznesie i finansach

Technologie

Czym jest technologia AR?

Czym jest technologia AR?

Technologia AR to nie tylko rozszerzona rzeczywistość. Ten system łączący świat komputerowy ze światem rzeczywistym wspiera medycynę, motoryzację, transport, marketing i kulturę. Na czym to wszystko polega?

Jak powstała technologia AR?

Początki tej technologii oraz samej grafiki, sięgają końca lat 60. XX wieku. To wtedy, informatyk Ivan Sutherland, rozpoczął prace w tym kierunku. Rozwój augmented reality trwał, aż został wykorzystany w kampaniach reklamowych takich gigantów jak BMW, Coca Cola, Disney czy National Geographic. Dziś, AR wykorzystywana jest na co dzień, choćby przez użytkowników smartfonów lub komputerów. 

Na czym polega technologia AR?

Rozszerzona rzeczywistość to obraz otoczenia jaki widzimy, jednak z dodatkowymi elementami, które są na niego nanoszone. Nie jest to całkowite przeniesienie do świata wirtualnego, ale uzupełnienie już istniejącego, realnego, o dodatkowe obiekty. Do skorzystania z tej technologii nie potrzeba specjalnych urządzeń jak okulary. Wystarczy smartfon, laptop lub inne urządzenie posiadające dostęp do kamery, dzięki któremu będzie możliwe wejście w interakcje ze światem rzeczywistym.

Zastosowania

Technologia AR wykorzystywana jest na rozmaite sposoby. Znalazła ona zastosowanie w:

  • medycynie – wykorzystywana jest tam do obrazowania medycznego, dzięki czemu lekarze mają dostęp do danych na temat narządów wewnętrznych pacjenta,
  • motoryzacji – wyświetlane są kluczowe informacje lub obrazy, jak te z komputera pokładowego, radia lub systemu nawigacji na przedniej szybie samochodu lub motocykla – dzięki temu kierowca nie musi odrywać wzroku od drogi, a zatem poprawia się bezpieczeństwo jazdy,
  • lotnictwo – technologia AR umożliwia pokazanie pilotom ważnych danych na temat ukształtowania terenu, który widzą przed sobą, 
  • kultura – rozszerzona rzeczywistość wykorzystywana jest w dużym stopniu w muzeach, gdzie wystawiony eksponat może być oznakowany informacjami takimi jak kontekst historyczny lub miejsce odkrycia,
  • marketing –  AR stosowana jest w trakcie kampanii marketingowych,
  • szkolenia – wyświetlane są dane, które są potrzebne podczas nauki,
  • przemysł – w przypadku awarii sprzętu, pracownicy mogą go naprawić zgodnie z instrukcjami na żywo, za pomocą inteligentnych okularów,
  • codzienne życie – technologia AR to także korzystanie z map w czasie rzeczywistym, granie w gry, jak Pokemon GO, wizualizacja wnętrza, koloru ścian, paznokci, szminki, rozmieszczenia mebli i wiele innych.  

Technologia przyszłości?

Ze względu na to, że technologia AR nie jest stosunkowo długo na rynku, nie jest również dokładnie przebadana. Wiąże się to z pewnymi obawami, jakie może ze sobą nieść. Dodatkowo, dla firm marketingowych, rozszerzona rzeczywistość jest wciąż niepewnym polem do działania. Wynika to z tego, że ta technologia jest wciąż czymś nowym dla konsumenta, który lubi odkrywać nowości. Z drugiej jednak strony, może szybko zaistnieć sytuacja, gdzie potencjalny klient przesyci się tego typu reklamami i ten rodzaj unowocześnienia marketingu nie będzie robił na nim wrażenia.  

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.