Na czym polega aida marketing?
Data publikacji 25 lipca 2022Aida marketing to jedno z podstawowych pojęć stosowanych w reklamie. Zastosowanie go wpływa na decyzje zakupowe odbiorców, co z kolei zwiększa sprzedaż. Na czym zatem polega ta strategia marketingowa?
Akronim AIDA
Samo słowo aida to akronim z języka angielskiego, którego litery oznaczają kolejne reakcje klienta wobec produktu:
- A – uwaga (attention) – odwołuje się do przyciągnięcia uwagi klienta do produktu, co jest pierwszym i najważniejszym krokiem w marketingu,
- I – zainteresowanie (interest) – zainteresowanie konsumenta w zakresie oferowanego produktu,
- D – pożądanie (desire) – po przyciągnięciu uwagi klienta, należy sprawić, żeby zapragnął oferowany produkt poprzez przedstawienie go w superlatywach,
- A – działanie (action) – ostatni etap, który polega na skłonieniu odbiorcy do zakupu produktu.
Marketing aida – odmiany
Aida marketing nie kończy się na wymienionych cechach. Istnieją odmiany, które rozbudowują klasyczną aidę:
- AIDAS – dodatkowe “S” (satisfaction) odnosi się do satysfakcji klienta, który zadowolony z zakupu produktu, chętniej kupi go ponownie,
- AIDAC – “C” symbolizuje przekonanie (conviction) klienta o tym, że podjął słuszną decyzje zakupową,
- AIDAL – “L” oznacza lojalność (loyalty), jaką konsument obdarza firmę po dokonaniu zakupu,
- AIDAR – w tym przypadku, ostatnia litera symbolizuje powtarzające się zakupy (repetitive purchase), jakie realizuje lojalny i zadowolony klient.
Aida marketing – dla kogo?
Model ten z pewnością nadaje się do zastosowania w marketingu. Szczególnie przydać się może do tworzenia treści na stronach internetowych. Proces ten bywa jednak pracochłonny i wymaga kreatywności. Strategia sprawdza się też w sprzedaży bezpośredniej, może też służyć do przygotowywania ofert handlowych.
Tworzenie treści według modelu aida
Wiedząc, co oznacza akronim aida, można przejść do stworzenia treści według tego modelu. Najważniejszym jest zachowanie kolejności, a więc najpierw należy zwrócić uwagę klienta. Można to zrobić na kilka sposobów – używając bezpośrednich zwrotów, takich jak “Marzy Ci się…?”, “Szukasz…?”, “Chcesz, aby…?” i tym podobnych. Nie warto zaczynać od samoprezentacji, typu “Jesteśmy firmą zajmującą się…” lub “Oferujemy…”, ponieważ to nie zachęci konsumenta.
W kolejnym etapie, gdy zyskaliśmy uwagę klienta, należy zainteresować go naszą ofertą. Można do tego wykorzystać storytelling, który pokaże, że dobrze rozumiemy jego potrzebę. Dzięki temu, wzbudzimy zaufanie w kliencie, a ten zainteresuje się naszą ofertą, która zaspokoi potrzebę konsumenta.
Następnie, aby wzbudzić potrzebę posiadania danej usługi czy danego produktu, należy pokazać, jakie zalety posiada oferta. Warto uświadomić wybraną osobę, co zyska, jeśli wybierze oferowaną usługę bądź produkt.
Na końcu należy wezwać odbiorcę do działania. Na stronie internetowej można to uzyskać za pomocą przycisku “napisz do nas”, “zostaw wiadomość” lub “zapisz się do newslettera”, który pozwoli na stały kontakt i wysyłanie dodatkowych ofert za pomocą e-maila.