Strona główna
Marketing
Tutaj jesteś
Marketing

Na czym polega marketing relacji?

Data publikacji 25 lipca 2022

Marketing relacji nazywany jest inaczej marketingiem więzi, marketingiem partnerskim lub marketingiem powiązań i nie ma jednej, konkretnej relacji. Składają się na niego liczne czynniki, których najważniejszym celem jest uzyskanie długotrwałej więzi z klientem. 

Czym jest marketing relacji?

Marketing relacji jest koncepcją marketingową, która polega na budowaniu długotrwałych relacji z klientami. Wiąże się to z ich zadowoleniem, zaufaniem i lojalnością. Klient i marka wchodzą w emocjonalny związek oraz interakcje, nie jednorazową bądź krótkotrwałą sprzedaż. Dzięki takiemu działaniu i długotrwałej współpracy, powstają spersonalizowane produkty bądź usługi, dopasowane do potrzeb i preferencji znajomego klienta. 

Narzędzia marketingu więzi

Marketing relacji musi wykorzystywać narzędzia i metody, aby mógł zaistnieć. Do takich zaliczane są:

  • indywidualna obsługa klienta – telefonicznie, mailowo, poprzez czaty i inne, 
  • content marketing – poprzez blog, profil społecznościowy lub inną metodę content marketingu,
  • programy lojalnościowe – dzięki specjalnym ofertą można zachęcić klienta do stałego korzystania z usług; ofertami mogą być promocje, karty lojalnościowe, członkostwo klubu i inne.

Cechy marketingu partnerskiego

Mimo, że marketing relacji nie ma konkretnej definicji, wyróżniają go cechy, które są dla niego charakterystyczne. Są to:

  • koncentracja firmy na zatrzymaniu klienta,
  • długookresowa skala działania,
  • dbanie o jakość obsługi klienta,
  • stały kontakt z klientem i monitorowanie sytuacji,
  • zaangażowanie wszystkich działów firmy w dbanie o jakość,
  • skupienie na korzyściach z zakupu i użytkowania produktu,
  • tworzenie przez producenta nowych wartości dla klienta,
  • współudział klienta w tworzeniu wartości,
  • projektowanie i dostosowanie procesów, komunikacji, technologii i pracowników do oczekiwań klienta,
  • prowadzenie marketingu w czasie rzeczywistym, gwarancja trwałej współpracy,
  • stosowanie łącznej wartości zakupów w danym okresie do oceny klienta,
  • pomoc w tworzeniu powiązań partnerskich z dostawcami, pośrednikami, do tworzenia wartości oczekiwanej przez klienta,
  • wykorzystywanie wskaźników w procesie monitorowania i dostosowywania działań marketingowych.

Marketing relacji – zalety

Dobry marketing relacji ma oczywiście szereg zalet, zarówno dla klienta jak i przede wszystkim firmy, z którą współpracuje. Korzyści, jakie zyskuje firma to:

  • marketing relacji przede wszystkim wyraźnie przyczynia się do zwiększenia sprzedaży,
  • firma może lepiej zrozumieć i zdobyć zaufanie klienta,
  • dzięki dobrej znajomości preferencji klienta, można mu zaoferować jak najlepiej dopasowane do niego oferty,
  • klient jest stale we współpracy z przedsiębiorstwem, dzięki czemu można skupić się na nim, a nie na pozyskiwaniu nowych współpracowników, 
  • stała współpraca pozwala zaoszczędzić kilka, a nawet kilkanaście razy więcej pieniędzy, które zostałyby wydane na pozyskanie nowego klienta,
  • w dłuższej perspektywie, konsument wydaje więcej środków dzięki długotrwałej współpracy z jedną firmą, niż klient jednorazowy,
  • przewidywanie zakupów w takiej długotrwałej współpracy jest trafniejsze, co ułatwia planowanie,
  • dzięki emocjonalnemu zaangażowaniu z marką, konsument chętniej ją poleca swoim znajomym.
pomoc przy zakładaniu spółek

Redakcja liderzyrynku.pl

Redaktorzy na stronie liderzyrynku.pl to doświadczeni specjaliści z obszaru biznesu, finansów i marketingu, gotowi dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem z czytelnikami. Każdy z naszych redaktorów ma bogate doświadczenie w prowadzeniu działalności gospodarczej, zarządzaniu finansami oraz strategiach marketingowych. Nasz zespół skupia się na dostarczaniu praktycznych porad i wskazówek dotyczących zakładania i prowadzenia własnej firmy, zagadnień prawnych związanych z biznesem, analizy rynku oraz skutecznych strategii marketingowych. Jesteśmy tutaj, aby wspierać przedsiębiorców i osoby zainteresowane rozwojem w biznesie, dostarczając rzetelne informacje i inspiracje

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jesteś zainteresowany reklamą?

marketing mix 4p