Na czym polega marketing relacji?
Data publikacji 25 lipca 2022Marketing relacji nazywany jest inaczej marketingiem więzi, marketingiem partnerskim lub marketingiem powiązań i nie ma jednej, konkretnej relacji. Składają się na niego liczne czynniki, których najważniejszym celem jest uzyskanie długotrwałej więzi z klientem.
Czym jest marketing relacji?
Marketing relacji jest koncepcją marketingową, która polega na budowaniu długotrwałych relacji z klientami. Wiąże się to z ich zadowoleniem, zaufaniem i lojalnością. Klient i marka wchodzą w emocjonalny związek oraz interakcje, nie jednorazową bądź krótkotrwałą sprzedaż. Dzięki takiemu działaniu i długotrwałej współpracy, powstają spersonalizowane produkty bądź usługi, dopasowane do potrzeb i preferencji znajomego klienta.
Narzędzia marketingu więzi
Marketing relacji musi wykorzystywać narzędzia i metody, aby mógł zaistnieć. Do takich zaliczane są:
- indywidualna obsługa klienta – telefonicznie, mailowo, poprzez czaty i inne,
- content marketing – poprzez blog, profil społecznościowy lub inną metodę content marketingu,
- programy lojalnościowe – dzięki specjalnym ofertą można zachęcić klienta do stałego korzystania z usług; ofertami mogą być promocje, karty lojalnościowe, członkostwo klubu i inne.
Cechy marketingu partnerskiego
Mimo, że marketing relacji nie ma konkretnej definicji, wyróżniają go cechy, które są dla niego charakterystyczne. Są to:
- koncentracja firmy na zatrzymaniu klienta,
- długookresowa skala działania,
- dbanie o jakość obsługi klienta,
- stały kontakt z klientem i monitorowanie sytuacji,
- zaangażowanie wszystkich działów firmy w dbanie o jakość,
- skupienie na korzyściach z zakupu i użytkowania produktu,
- tworzenie przez producenta nowych wartości dla klienta,
- współudział klienta w tworzeniu wartości,
- projektowanie i dostosowanie procesów, komunikacji, technologii i pracowników do oczekiwań klienta,
- prowadzenie marketingu w czasie rzeczywistym, gwarancja trwałej współpracy,
- stosowanie łącznej wartości zakupów w danym okresie do oceny klienta,
- pomoc w tworzeniu powiązań partnerskich z dostawcami, pośrednikami, do tworzenia wartości oczekiwanej przez klienta,
- wykorzystywanie wskaźników w procesie monitorowania i dostosowywania działań marketingowych.
Marketing relacji – zalety
Dobry marketing relacji ma oczywiście szereg zalet, zarówno dla klienta jak i przede wszystkim firmy, z którą współpracuje. Korzyści, jakie zyskuje firma to:
- marketing relacji przede wszystkim wyraźnie przyczynia się do zwiększenia sprzedaży,
- firma może lepiej zrozumieć i zdobyć zaufanie klienta,
- dzięki dobrej znajomości preferencji klienta, można mu zaoferować jak najlepiej dopasowane do niego oferty,
- klient jest stale we współpracy z przedsiębiorstwem, dzięki czemu można skupić się na nim, a nie na pozyskiwaniu nowych współpracowników,
- stała współpraca pozwala zaoszczędzić kilka, a nawet kilkanaście razy więcej pieniędzy, które zostałyby wydane na pozyskanie nowego klienta,
- w dłuższej perspektywie, konsument wydaje więcej środków dzięki długotrwałej współpracy z jedną firmą, niż klient jednorazowy,
- przewidywanie zakupów w takiej długotrwałej współpracy jest trafniejsze, co ułatwia planowanie,
- dzięki emocjonalnemu zaangażowaniu z marką, konsument chętniej ją poleca swoim znajomym.