Czym jest marketing mix 4p?
Data publikacji 11 września 2022
Koncepcja 4p to podstawa marketingu. Jest to kompozycja marketingowa, która określa zbiór elementów mających wpływ na rynek. Marketing mix 4p to nazwa pochodząca od pierwszych liter anglojęzycznych pojęć tj. product, price, place, promotion.
Produkt, cena, dystrybucja
Geneza marketingu mix 4p nie jest długa i skomplikowana, mówi o czterech podstawowych elementach, które mają wpływ na strategię marketingową w firmie. Koncepcja jest podstawą do tworzenia skutecznych strategii promocji w przedsiębiorstwach.
Produkt – na tym etapie należy zastanowić się nad tym, w jaki sposób dany produkt może spełniać oczekiwania klienta. Należy monitorować czy sprzedawany towar odpowiada zapotrzebowaniom klienta. W ramach tej kategorii może znaleźć się jakość produktu, jego opakowanie, marka. Są to także wszelkiego rodzaju działania mające na celu wsparcie klienta takie jak pomoc serwisowa.
Cena – założenie tej kategorii to wskazanie polityki cenowej, rabatowej, a także warunków dotyczących płatności. Trzeba założyć, że cena musi przekładać się na zainwestowane nakłady. Natomiast z punktu widzenia klienta cena to wyznacznik kosztu, jaki musi ponieść, aby wejść w posiadanie danej rzeczy.
Dystrybucja – to rozwiązania w zakresie logistyki i kanałów dystrybucji towarów. Koncepcja polega na umownych układach zależnych od siebie firm, które mają za zadanie wypracowanie najbardziej efektywnych metod dostarczania danego towaru.
Promocja – koncepcja dzieli się na działania wspierające sprzedaż, promocję wytwarzanych produktów poprzez różne kanały komunikacyjne, działania ukierunkowane na utrzymanie dobrych relacji z klientem, bezpośredni kontakt z klientem oraz sponsoring opierający się na wsparciu finansowym wobec działalności zewnętrznych.
Co daje marketing mix 4p?
Branie pod uwagę koncepcji marketingu mix 4p jest ważne i może wpłynąć bardzo pozytywnie na rozwój biznesu. Te cztery filary pozwalają wyznaczyć dobrą, skuteczną strategię promocji, która będzie mogła rozwinąć biznes, zwiększyć ilość klientów oraz zbudować z nimi poprawne relacje. Chociaż koncepcja 4 p jest znana od wielu lat, to nadal jest skuteczna i traktowana jako podstawa w wielu firmach o różnych profilach działalności.
Mając na uwadze koncepcję marketingu mix 4p sprzedawany produkt powinien mieć odpowiednie właściwości, musi być dostępny w określonym miejscu oraz czasie. Powinien posiadać także atrakcyjną cenę, która będzie warunkowała jego sprzedaż. Nie można zapominać także o reklamie, która stanowi kluczowy element.
Dobra strategia promocji to podstawa, dzięki temu można w prosty i szybki sposób zwiększyć sprzedaż i sprawić, że biznes będzie się rozwijał. Marketing mix p4 to bardzo skuteczna, uniwersalna koncepcja, która pozwala na zaplanowanie odpowiednich działań dla każdego przedsiębiorstwa bez względu to, jaki ma profil działalności. Żadna firma nie może dobrze funkcjonować, bez reklamy. Takie działania marketingowe powinny być dobrze rozplanowane, gdyż tylko wtedy mogą okazać się skuteczne.